Léteznek olyan kerekek, amelyek a sínpályától jól kiemelik a kaput: R 101, R 101/16, R 101/20.
Léteznek olyan kerekek is, melyeket be kell süllyeszteni, ezáltal a működési hézagunk 2-3 cm-re csökken: R 721.75, R 723.75. Ennek a kapu típusnak az alkalmazása ma már egyre jobban háttérbe szorul és helyette szívesebben alkalmazzák az "úszó tolókaput". Tapasztalataink szerint nem állja meg a helyét az a félelem, hogy a kerekeken guruló tolókapu télen lefagy. Természetesen a sínpályát télen tisztán kell tartani, mint ahogy a járdánkat is.
Úszó tolókapu:
A 90-es évek második felétől kezdődött el a használata hazánkban. Napjainkban nagyon sok gyártó kínálja termékét, a piacon jelen vannak hazai és külföldi gyártók egyaránt.
Az alábbiakban szeretnénk tanácsot adni, hogy mi a jó működés titka. Nem szeretnénk bonyolult számításokba és képletek értelmezésébe bonyolódni. Megpróbáljuk összefoglalni a gyakorlati tapasztalatok alapján összegyűlt hasznos információkat és itt szeretnénk aláhúzni a gyakorlati tapasztalatot.
Milyen szempontot kell figyelembe venni úszó tolókapu tervezésnél és készítésnél?
- A kapu gyártott hossza 2 részből áll. Az első rész a szabad nyílást lezáró szakasz (a kapu díszített arca), a második rész a túlnyúlás, vagy sokan nevezik "farokrésznek". Minden esetben törekedjünk arra, hogy a farokrész hossza legalább a szabad nyílás 50%-a legyen. Ez az első és legfontosabb szempont a kapu tervezésénél. Amennyiben nem áll rendelkezésünkre annyi szabad hely, hogy az 50%-val megnövelt kapu működése közben ne ütközzön akadályba, lehetőségünk van arra, hogy a farokrészt rövidebbre vegyük. Ezt csak úgy tehetjük meg, hogy az alsó C gerendánk metszetét megnöveljük. Nagyon sokan úgy gondolják, hogy nem szükséges a C gerenda keresztmetszetének a megnövelése. Természetesen ezt mindenki maga dönti el, de amennyiben nem teszünk eleget a fizika elvárásainak, belátható időn belül – 4-6 év múlva – a kis keresztmetszetű C gerendánk ki fog nyílni és tönkre fog menni.
- Fontos szempont a farokrész alatt elhelyezendő görgőcsoportok tengelytávolsága. Ez a tengelytávolság semmilyen körülmények között nem lehet kevesebb, mint a kapu szabad nyílásának 1/3-a. Ellenkező esetben a görgőcsoportok csapágya,vagy az alsó C gerendánk belátható időn belül tönkre fog menni.
- A görgőcsoportok alatt elhelyezendő tőkesúly mérete. A tőkesúly tömegére nagyon nagy szükségünk van, hiszen ez fogja biztosítani azt, hogy a kapu működés közben ne bukjon orra.
Javasolt mérete:
• hossza: a kapu farokrészének teljes hossza
• szélessége: 50 cm
• mélysége: 80-90 cm - A kaput mindig foglaljuk egy vázba. A borítás anyaga bármilyen lehet (fa, fém, vagy háló), viszont a borítást nem szabad közvetlenül a C gerendához rögzíteni, csak keretbe foglalás után.
FONTOS! Meg kell határozni, hogy hol helyezkedik el a felépítmény súlypontja. A keret és a C sín összehegesztésénél a keret és vele együtt a felépítmény súlypontja pontosan a C gerenda közepére kell hogy essen. (Nagyon gyakori kivitelezői probléma ennek helytelen elhelyezése.)
Amennyiben a készülő úszó tolókapunkat a fentiekben összefoglalt négy szempontnak megfelelően készítik, vagy készíttetik el egy hosszú távon megbízhatóan működő kapu tulajdonosai lesznek!